Wednesday 2 May 2012

BACK PAIN!!!!


TULANG BELAKANG MANUSIA


Seringkali pengetahuan mengenai tulang belakang diabaikan begitu saja karena kurangnya rasa ingin tau terhadap tubuh sendiri. Ini adalah pertanda buruk karena ramai orang menjadi tidak perduli dan tidak mengendahkan kesihatan tulang belakang sehingga tak sedikit dari mereka yang mengalami cedera pada tulang belakang. Sebagai mahluk vertebrata, perlu kita mempelajari bahagian yang paling sensitif bagi manusia iaitu tulang belakang. Dibawah ini akan Sabrina akan kongsikan bersama-sama mengenai penjelasan dasar mengenai tulang belakang, posisi natural tulang belakang, fungsi tulang belakang, ciri2 tulang belakang yang tidak sihat dan manfaat menjaga postur normal.


Tulang Belakang


Tulang belakang terbentuk dari serangkaian tulang yang disebut segmen (vertebrae), diantara segmen-segmen tersebut terdapat sendi dan lapisan berstruktur (disc). Tulang belakang terletak memanjang dari bahagian bawah tengkorak kepala kita sampai bahagian pelvis (tulang panggul). Pada dasarnya segmen-segmen tersebut terdiri dari ; cervical 7 buah, thoracic 12 buah, lumbar 5 buah dan selebihnya adalah sacrum 5 buah plus coccyx 4 buah. Khusus pada sacrum dan coccyx, sewaktu bayi segmen tulang ini terpisah, namun kemudian bercantum. Jadi, bayi mempunyai lebih banyak jumlah segmen pada tulang belakangnya iaitu tiga puluh tiga buah sedangkan manusia dewasa memiliki dua puluh enam segmen.



Posisi Natural Tulang Belakang


Dahulunya, posisi tulang belakang yang lurus dianggap sebagai posisi yang natural. Ini disebabkan kerana tulang belakang lurus dikaitkan dengan bentuk tulang belakang manusia yang diciptakan lurus semasa bayi. Seiring pertumbuhan, tulang belakang akan membentuk kurvatur mirip huruf ”S”. Kurvatur ini terbentuk karena tulang belakang menyesuaikan dengan perubahan fisiologis manusia. Pada bayi, tulang belakang yang lurus memudahkan untuk melingkarkan tubuh bayi secara sempurna selama dikandungan. Seiring pertumbuhan, ketika bayi sudah mulai belajar mengangkat kepalanya, kurva pada cervical mulai terbentuk, sedangkan pada saat bayi belajar berdiri kurva pada lumbar terbentuk. Kedua kurva yang membentuk sedikit cekungan itu disebut juga sebagai kurva sekunder.



Fungsi Tulang Belakang


Pertama, fungsi tulang belakang sebagai structural support; menampung bahagian atas tubuh (kepala, bahu, dan dada) dan menyambungkan dengan bahagian bawah tubuh (perut, pelvis). Dikala menampung bahagian-bahagian tubuh, tulang belakang juga menjaga keseimbangan dan mendistribusikan berat tubuh ke bawah. Bila kurva natural dijaga dengan baik, tulang belakang dapat mengoptimalkan fungsinya untuk membahagikan berat pada setiap sektor sesuai dengan kapasita masing-masing. Sektor-sektor tersebut antara lain; Bahagian atas / cervical menampung kepala, bahagian tengah / thoracics menampung organ-organ disekitar kawasan dada, bahagian bawah / lumbar menampung abdominal (perut), pelvis (tulang panggul) dapat menstabilkan berat tubuh secara seimbang sampai ke bahagian bawah.

Fungsi keduanya iaitu menempatkan sendi pada posisi yang stabil. Apabila seseorang memiliki kelainan pada tulang belakangnya, misalnya memiliki tulang belakang yang sangat lurus, tidak mustahil dia akan mudah tercedera. Oleh itu, penting untuk kita menjaga kedudukan posisi tulang belakang agar terhindar dari cedera tulang belakang atau patah tulang.


Ciri-ciri Tulang Belakang Yang Tidak Sihat



 
  1.  Tidak dapat menarik nafas dengan baik.
  2.  Rahang berbunyi “klik”.
  3.  Harus sentiasa membetulkan leher, pinggang atau sendi lain untuk memberi keselesaan  akibat dari tulang belakang yang terkunci.
  4.  Sering berasa lelah akibat dari tulang belakang yang tidak seimbang.
  5.  Daya tahan tubuh yang kurang.
  6.  Kaki akan melebar ketika hendak berjalan.
  7.  Postur badan yang tidak menarik.
  8.  Akan menderita sakit kepala, sakit pinggang di otot atau sendi.
  9.  Mengganggu kesihatan badan secara keseluruhan. 
 
 
Manfaat Menjaga Postur Badan


Dengan menjaga postur ideal fungsi tulang belakang dapat dioptimalkan sehingga tubuh menjadi seimbang, sistem pernafasan baik dan ketegangan otot dapat diminimumkan. 
  1. ANGKAT BARANG - Cara yang betul untuk mengangkat barang adalah membengkokkan kaki (bukan tulang belakang anda) bawa beban rapat pada tubuh.
  2. DUDUK - Rapatkan punggung dan sandarkan belakang anda pada penyandar tempat duduk sepenuhnya untuk mengurangkan tekanan pada cakera tulang belakang. Pastikan ketinggian tempat duduk anda sesuai dan kedudukan peha anda selari.
  3. MEMANDU - Duduk secara menegak dan gerakkan tempat duduk kehadapan supaya lutut anda selaras dengan pinggang.
  4. TIDUR - Tidur di atas katil yang tidak terlalu lembut dan tidak terlalu keras. Apabila tidurr mengiring, bengkokkan sedikit lutut supaya lutut bersentuhan atau apabila tidur menelentang, letakkan bantal dibawah lutut.
  5. BERDIRI DAN BERJALAN - Tukar posisi berdiri dengan kerap jika anda perlu berdiri dengan lebih lama.

 
 
 
So, kesimpulannya adalah if kita betul2 menjaga tulang belakang dengan sempurna, ia akan dapat menghindarkan kita dari sakit belakang dan merugikan kita. Dengan pemakaian PREMIUM BEAUTIFUL CORSET secara konsisten selama minimum 8jam sehari, Insyallah dapat menghindarkan uols dari mengalaminya. My experience before wearing Premium Beautiful, even just mandikan my son, Aiman for 5minutes, confirm i tak dapat berdiri dengan sempurna, makan masa pulak tuuuuu untuk keluar dari toilet, ye lahhh.....nak bagi tulang belakang o.k dulu barulah i boleh jalan...sakit wooooooo!!!!!!!
But, Alhamdulillah apabila diperkenalkan PB oleh my leader sendiri, kak Sheila Wahab, akhirnya no more back pain!!! ^_^.....So happy!!!!!!tq kak....('',)


AND FOR THOSE YANG SAKIT2 BELAKANG TU, TAK YAH LA FIKIR2 LAGI,

JOM DAPATKAN YOUR OWN SET OF

PREMIUM BEAUTIFUL CORSET!!!!!


ITS SUPERBRAND & LIFETIME WARRANTY!!!!!





+


+



SEMUA INI UOLS BOLEH DAPATKAN DARI SABRINA WITH THE TIP TOP, 

SUPERRRRR DUPERRRRRR DISCOUNT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SO, jangan tunggu lagi!!!!!!!

SABRINA (019-2983134)

NOWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW!!!!!!!!!!!!



Love,

Sabrina


No comments:

Post a Comment